تاریخ : دوشنبه 16 اسفند 1400     |     کد : 930

نشست هم اندیشی مشکلات زیست محیسطی شهرستان بناب برگزارشد

همزمان با15 اسفند روز درختکاری، نشست تخصصی بررسی مسایل زیست محیطی شهرستان بناب، با حضور سرپرست، اعضای هیات رئیسه، مجمع فعالان زیست محیطی کشور و هیات معتمدین شهرستان بناب با همکاری معاونت فرهنگی واجتماعی در سالن کنفرانس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه بناب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه بناب، به نقل از روابط عمومی دانشگاه؛ دکتر مجتبی عباسیان، سرپرست دانشگاه بناب ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، ایفای نقش دانشگاه­ها در جامعه را یک ضرورت دانست و گفت: بر اساس تاکیدات مقام عالی وزارت علوم، دانشگاه­ها باید در جامعه تاثیرگذار و نقش ­آفرین باشند و یکی از اصلی­ ترین برنامه ­های دانشگاه بناب و مسئولین دانشگاه، حضور فعال و همکاری در رفع مشکلات اجتماعی و زیست­ محیطی منطقه است. 
وی افزود: مشکلات زیست محیطی، آلایندگی نیروگاه و مشکلات کمبود آب و احیای دریاچه ارومیه از معضلاتی است که در منطقه، بالاخص دشت بناب با آن مواجه هستیم که دانشگاه بناب در این حوزه می­تواند با کمک پژوهشگران مستقر در این مرکز آموزشی، که از فارغ التحصیلان دانشگاه­های سطح یک کشوری و بین المللی هستند، نقش و وظیفه اصلی خود را در رفع این مشکلات ایفا کند.
دکتر عباسیان در ادامه در خصوص رسیدگی به مشکلات خشکسالی، کمبود آب و احیای دریاچه ارومیه اذعان کرد: متاسفانه در خصوص احیای دریاچه ارومیه در دوره­ های قبل، اغلب پژوهش و تحقیقات مشکلات خشکسالی و احیای دریاچه ارومیه را به دانشگاههایی واگذارکرده­ اند که در پایتخت مستقر هستند و در کل اطلاعی از مشکلات زیست محیطی منطقه و دریاچه ارومیه ندارند و بودجه­ های کلانی نیز در این خصوص هزینه شد ولی منتج به نتیجه نشد.
 وی گفت: دانشگاه بناب به جهت اینکه تنها دانشگاه مادر متصل به دریاچه ارومیه است، می­تواند با ایجاد پژوهشکده­ ای میدانی احیای دریاچه ارومیه، در احیای این نگین فیروزه­ای ایران، که مطالبه مردم منطقه است، گام بردارد.
 در ادامه این نشست تخصصی، دکتر احمد فهمی از اساتید و پژوهشگران حوزه زیست محیطی دانشگاه بناب در خصوص مشکلات زیست محیطی کارخانه کاوه سودا گفت: کارخانه کاوه سودا به روشی غیرکارشناسی، کاملا مخرب زیست محیطی در منطقه ایجاد شده است و متاسفانه پژوهشگران اجازه تحقیق، بررسی و رفع مشکلات آلایندگی این کارخانه را ندارند.
وی گفت: با روش­های نوین و علمی می­توان مشکلات آلایندگی و زیست محیطی این کارخانه را رفع کرد و پژوهشگران گروه شیمی و سایر گروه­های دانشگاه بناب به جهت رسالت خود در منطقه اعلام آمادگی می­کنند تا با  تحقیق و اجرای روش­های پاک و غیر آلاینده، مشکلات زیست محیطی این کارخانه بزرگ را رفع نمایند.
 شهردار و عضو سابق شورای شهر و فعال محیط زیست در خصوص رسالت شهروندان و مسئولین در خصوص صیانت از محیط زیست گفت: مسئولان و سیاستگزاران باید در پایداری و ماندگاری محیط زیست برنامه ­ریزی کنند و ما میراث­داران فرزندان خود و آیندگان در خصوص محیط زیست هستیم.
جواد نظام پرست گفت: متاسفانه در دهه اخیر در منطقه و بالاخص دشت بناب بصورت بی­ مهابا کارخانه و نیروگاه تولید شده است و علیرغم اینکه این کارخانجات باعث پیشرفت منطقه هستند ولی باید اثرات جانی این کارخانجات هم دیده شود و اینها موجب بروز مشکلات فراوان زیست محیطی در دشت بناب  شده است و آمار بیماری­های حاد تنفسی و سرطان را روز به روز در حال افزایش است.
 وی گفت: مسئولان شهرستانی در خصوص مشکلات زیست ­محیطی دشت بناب صرفا به اقدامات رسانه ­ای اکتفا می­کنند و بصورت حقوقی، عملیاتی و قانونی به مطالبات مردم و فعالان زیست محیطی رسیدگی نمی­کنند.
مدیرعامل مجمع فعالان زیست محیطی کشور در خصوص فعالیت­های زیست محیطی نهادهای مردمی در سطح کشور گفت: نهادهای مردمی در حوزه زیست محیطی فعال­تر از ارگان­های دولتی هستند و سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال در سطح کشور توسط نهادهای مردمی غرس شد، که در مقابل کشورهای دیگر منجمله کشور همسایه ترکیه که پارسال ۱ میلیارد و ۴۰۰ هزار اصله نهال کاشته شده است، خیلی ناچیز است.
عباس محمدی ضمن انتقاد شدید به فعالیت نیروگاه سهند بناب با سوخت مازوت گفت: "مردم بناب نفس نمی­کشند، چرا نیروگاه سهند بناب به جهت بحث آلایندگی از سوخت گاز استفاده نمی­کند و مردم باید دود مازوت را استنشاق بکنند، آمار بیماران سرطانی و تنفسی در بناب سرسام ­آور است و منابع طبیعی کشور نیز در حال اظمحلال است.
 این فعال و پیشکسوت زیست محیطی در ادامه در خصوص نهادینه ساختن فرهنگ کاشت نهال در کشور گفت: اگر هر شهروند در سال یک نهال غرس بکند، در کشور تعداد ۸۵ میلیون درخت خواهیم داشت و مردم و بالاخص نهادهای مردمی باید شخصا دست به کار شوند و منتظر ارگان­های دولتی نباشند و هر شهروند یک نهال بکارد تا در سال­های آینده شاهد میلیونها درخت تنومند در کشور باشیم.
گفتنی است: در این نشست تخصصی مقرر گردید تشکیل کارگروه زیست محیطی به فرماندار شهرستان پیشنهاد شود و به مشکلات مطروحه در این کارگروه رسیدگی شود.

گزارش تصویری:



 
 


نوشته شده در   دوشنبه 16 اسفند 1400  ساعت  14:05   توسط   مهدی پوراصل معاونت فرهنگی و اجتماعی    تعداد بازدید  94
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode
 

لینک های مفید


دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
انجمن های علمی دانشجویی
کرسی های آزاداندیشی
حمایت از کودکان سرطانی